Când se va relua circulația pe Valea Oltului. Anunțul făcut de ministrul Transporturilor

de: Apostol Stefan
21 07. 2024

Pentru majoritatea șoferilor, traseul de pe Valea Oltului este unul din cele mai importante, zilnic trecând pe aici mii de mașini. Ca urmare a unor probleme grave a infrastructuriii, Ministerul Transporturilor lua decizia de a închide temporar circulația. Însă, Sorin Grindeanu a venit recent cu un anunț, precizând când se va relua circulația pe Valea Oltului.

Valea Oltului, drum strategic în România

Cei care străbat țara în lung și-n lat, au trecut cel puțin odată pe drumul de pe Valea Oltului, un drum cu o istorie de peste 2 milenii, cunoscut în trecut sub numele Via Carolina, un loc pe unde romanii aveau să pătrundă în Dacia.

„Valea Oltului a fost unul din cele mai importante drumuri comerciale şi militare din Dacia. În anul 87 d.Hr., împăratul roman Titus Flavius Domitianus a declanşat ofensiva împotriva lui Decebal.

Armata romană a traversat Dunărea pe un pod din vase, în apropierea localităţii Orlea. Potrivit legendei, pentru a ajunge la Turnu Roşu, locul unde se aflau ostaşii lui Decebal, trupele romane au fost nevoite să se deplaseze pe Valea Oltului. Aici, dacii s-au luptat eroic, iar romanii prinşi în strâmtoare nu au mai reuşit să se retragă, fiind învinşi.

Pe Valea Oltului, în anul 107 a poposit şi împăratul Traian”, informează Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Vâlcea.

Primul drum asfaltat construit de habsburgi

Cu toate astea, primul drum asfaltat avea să fie construit de austrieci, în cinstea împăratului Carol al Austriei, în secolul al XVIII-lea.

„Via Carolina. Cea dintâi îngrijire a guvernului Austriei, luând in posesiune Oltenia (1718) a fost de a uni prin comunicaţiuni mutuale Dacia Alpestră (Transilvania) cu Dacia de mijloc (Oltenia).

De aceea, pe de-o parte a pus a se curăţi albia Oltului de stâncile care împiedicau orice transport de apă, iar pe de alta să deschidă cu multe greutăţi Via Carolina, care mergea de la Turnu Roşu până la Bogdănești, aproape de Râmnicu-Vâlcea.”, se scria în revista Familia, în 1890.

Astăzi sub numele de DN7, Valea Oltului este spectaculos prin însăși existența sa și modul în care a fost construit acum aproape două milenii, pe un mal muntos al Oltului, al unui râu de munte, al doilea cel mai mare din România.

De fapt, conform zonei în care a fost consturită, suntem la granița dintre două regiuni istorice, Oltenia și Transilvania. Devenit unul din drumurile strategice, încă de la construcția sa inițială, acest drum avea să cunoască mai multe modificări și reinforcare a pereților muntelui de-a lungul timpului.

Drumul închis din motive de siguranță

Odată cu intrarea în secolul al XX-lea, autoritățile vremii luau decizia de a moderniza drumul de pe Valea Oltului, păstrându-și în această perioadă valoarea sa strategică, de legătură între sudul și sud-estul țării cu teritoriile din vest și, mai departe, cu ieșirea din România spre lumea exterioară, prin granițele transilvănene.

Conform unor informații a CIA, se pare că în perioada Celui De-al Doilea Război Mondial, Valea Oltului era considerat unul din cele mai importante și mai bune drumuri românești. Ulterior, după război, se lua decizia de  afi asfaltată întreaga supeafață a drumului, de peste 100 de kilometri, între orașele Râmnicu Vâlcea și Sibiu.

Dar, odată cu timpul, eroziunea apei, precum și cantitățile de apă inflitrte în pereții laterlai, au dus la situații periculoase, căderi de pământ, astfel că a fost luată decizia de închide temproar accesul și demararea unor lucrări de rezistență. De altfel, Ministerul Transporturilor și CNAIR luau decizia de a închide traficul rutier, ceea ce a dus la situații haotice pe cele două maluri ale drumului:

„În perioada 8 iulie – 9 august 2024, pentru executarea lucrărilor de defrișare a versantului aflat în zona de protecție a DN7, pe sectorul cuprins între km 242+600 și km 250+000 se va institui măsura de închidere a circulației rutiere zilnic în intervalul orar 06:00 – 20:00, aceasta urmând a se desfășura pe următoarele rute ocolitoare.

Trebuie conștientizat că defrișările cu circulația deschisă ar reprezenta un real pericol pentru siguranța traficului și pentru integritatea fizică a celor care ar tranzita zona unde se desfășoară lucrările”, anunța Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Sorin Grindeanu anunță când se va relua circulația pe Valea Oltului

Au existat perioade în care, datorită furtunilor și căderilor mari de precipitații, șoferii să asiste la inundații pe Valea Oltului, iar traficul să fie deviat pe rute ocolitoare, și asta nu daor odată.

Deși aproape o lună DN7 a fost închis, se pare că au fost terminate lucrări pe o suprafață de 40% din drum, astfel că autoritățile au decis să redeschidă drumul. Sorin Grindeanu, actualul ministru al Transporturilor, a viztat locația și, ulterior, a precizat când se va relua circulația pe Valea Oltului:

„Raportul arată că sunt undeva la 40% din drumuri care necesită intervenții urgente. Este esențial să acționăm rapid pentru a redeschide circulația și pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.”, spune ministrul.

Din aceleași declarații reiese că la finalul lunii august vor fi finalizate marile lucrări de reparații, rămânând ca partea de finisaje să fie terminate până la finalul lunii septembrie.

„Ne propunem să finalizăm lucrările principale până la sfârșitul lunii august. Este o cursă contra cronometru, dar suntem încrezători că vom reuși să redeschidem circulația în condiții de siguranță. Le mulțumesc tuturor celor implicați pentru eforturile lor susținute.” a mai declarat Sorin Grindeanu.

Așadar, din 31 august se va putea circula, în siguranță sperăm, pe unul din cele mai vechi și spectaculoase drumuri din țară, drumul de pe Valea Oltului.